Artikler

MINE TANKER OM...

Bestyrelsesmødet skal være et træningslokale – ikke et klasselokale!

Der er sagt og skrevet meget om bestyrelsens rolle og samspil mellem denne og ledelsen – ejerledet eller ej. Der er laves masser af undersøgelse, der peger på at der forsat afholdes et hav af bestyrelsesmøder, der ikke skaber nogen form for værdi, men afholdes fordi de skal og med ren afrapportering som omdrejningspunktet.

 

Det er helt uholdbart og suger energi og værdi ud af ledelsen og dermed virksomheden.

 

Når man forbereder sig til et bestyrelsesmøde skal det være med det udgangspunkt, at man går ind til mødet med en ambitionen om, at alle skal være klogere og dygtigere når mødet er slut. Vi skal gøre hinanden dygtigere og stærkere, hvilket vil smitte af på virksomheden og dennes evne til at udvikle sig.

 

Som bestyrelsesmedlem er man en del af virksomheden, og bærer et ansvar for, at man skaber værdi for virksomheden og konstant er med til at bidrage til værdiskabelsen. Det betyder også, at ens involvering ikke alene er begrænset til bestyrelsesmøderne, men at man også er aktivt deltagende mellem møderne når dette er påkrævet og giver mening. Det kan være at man fra tid til anden skal løse en helt konkret opgave for virksomheden mellem møderne der skal være med til at frigøre tid hos ledelsen, og derved være med til at løfte i flok. Bestyrelsen er en muskel, der skal bruges så den ikke bliver slap, doven og belastende vedhæng!

 

Det er i min optik en forudsætning for, at man kan leve op ti det jeg kalder 80-20 reglen for bestyrelsesmøderne. Minimum 80% af tiden skal bruges på strategisk og forretningsmæssig udvikling af virksomheden – træningen. Hvis man planlægger med det udgangspunkt, så sikrer man at fokus bliver på udvikling og ikke blot afrapportering.

 

Lad os nu en gang for alle være med til at gøre os alle sammen dygtigere og klogere i bestyrelseslokalet, så møderne ikke blot er noget skal der skal overstås!

 

Alt dette kan efter min opfattelse i øvrigt også direkte overføres til advisory boards, der i endnu højere grad skal være sparrings- og træningspartneren for virksomhedens ledelse.

 

Kunne du tænke dig at få en uforpligtende snak med mig? Det koster kun en kop kaffef! Du kan altid ringe til mig på 

tlf. 20 20 95 07, eller du kan sende en mail til pvj@stratkon.dk eller udfylde min kontaktformular HER.

 

* * * * *

 

Slut med langsigtede strategier

Vi ved det godt – strategier virker! Men at lægge en strategi 2019 er en anden opgave, end da vi lagde vores forretningsstrategier eksempelvis tilbage i 00’erne. Mange af elementerne i processerne er de sammen, men vi skal gøre det oftere – med andre ord skal vores strategier være langt mere kortsigtede end de var for blot 10-15 år siden.


Det er sundt at tvivle på om strategien er rigtig, hvis blot det ikke betyder, at man tøver med at eksekvere strategien – eller i det hele taget undlader at lægge en. Tvivlen skal være din dynamiske følgesvend, og bruges proaktivt til hele tiden at evaluere virksomheden retning og indsatser. Og bring den i spil i det tilbagevendende strategiarbejde. Skal vi tvivle sammen?


Ring på 20 20 95 07 - det koster kun en kop kaffe!


* * * * *


Hold fast i 80/20 reglen i bestyrelsen

Fremragende indlæg i Børsen den 17. januar der helt flugter med min egen holdning til bestyrelsesarbejdet.


Mine egne erfaringer fra begge sider af bordet er, at der lidt for ofte går for megen automatik i bestyrelsesmøder, og at der bliver brugt for meget tid på afrapportering og daglig drift på bekostning af udvikling af virksomheden.


Jeg tilgår selv arbejdet ud fra 80/20 regel, hvor strategi- og udviklingsarbejdet skal fylde 80%, og det nødvendige men mere rutineprægede opfølgnings- og monitoreringsarbejdet skal fylde 20%.


Hvis vi planlægger og gennemfører bestyrelsesarbejdet med det udgangspunkt, bliver vi i bestyrelsen den sparringspartner direktionen ønsker, og vi skaber langt mere værdi for virksomheden og dets aktionærer.

 

* * * * *


Få endnu mere succes!!

Reflektion over Deloittes rapport fra august 2018 viser at ambitionerne er tilstede, men desværre ofte uden en strategi bag dem. Her lidt tips!


Lav strategien

Virksomheder med en strategi lykkedes langt bedre end dem uden. De lever længere, er mere rentable og de er bedre til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.


Kend udgangspunktet

En strategi er en plan for, hvordan visionen/missionen realiseres . Kend udgangspunktet. Det er svært at vide, hvordan en ”rejse” skal tilrettelægges, hvis man ikke kender udgangspunktet.


Involver

En strategi må ikke bare være ledelsens/ejerens plan. Danskerne vil involveres. Og med involvering skabes en langt bedre strategi, der bliver forankret i en motiveret og engageret organisation.


Gør den operationel

En strategi er kun god, hvis den føres ud i livet. Luftige statements er ikke nok. Lav oversigter over aktiviteter og indsatser med deadlines og ejerskab – og følg op!


Fokuser

Sørg for at strategien kun indeholder 2-3 fokusområder, der er de mest aktuelle og værdiskabende for virksomheden i strategiperioden.


Gør den målbar

Virker den? Sørg for at knytte målepunkter til strategien, så I kan måle effekten af aktiviteter og indsatser.


* * * * *



Kontakt

Filippavej 1

8270 Højbjerg

Danmark

+45 20 20 95 07

poulvictorjensen

Hvorfor vælge STRATKON?

Jeg har prøvet det selv, og arbejder med modeller og metoder, jeg ved skaber resultater!


Med kant og klarhed!



Profil

STRATKON er en

konsulentvirksomhed, der, med udgangspunkt i egne erfaringer, skaber værdi for dig og din virksomhed.


Det har du hørt før!


Jeg har gjort det, og jeg gør det!

Er du på udkig efter vin til firmagaver? Besøg www.pinochar.dk - vine fra Bourgogne og Champagne med personlighed og karakter

© Copyright 2019 - STRATKON. All Rights Reserved. CVR-nr. 39 35 45 43

Denne hjemmeside anvender cookies. Ved at fortsætter accepterer du brugen af cookies på denne side.

Godkend